Allan Kempert opdager, at virkelig alt du skal gøre er at bede

Et år eller så siden, jeg mødte Allan Kempert. Allan var Quality Assurance vejleder for en metal stempling virksomhed i Ontario, og netop afsluttede Norman Bodeks bog, idéen Generator, hurtig og nem Kaizen. Som Allan forklarer, ikke kunne han lægge bogen, fordi det var sådan en enkel tilgang og han vidste, at det ville give ansatte på hans tjenestested. I virkeligheden, havde Allan tårer i øjnene et par gange mens du læser bogen, fordi han indså, at han havde mødt en juvel. Han talte til folket i sin afdeling og forklarede, hvordan programmet fungerede. Han overbeviste dem om, at det ville være til gavn for selskabet til at starte en pilot-program inden for deres afdeling.
Efter afslutningen af bog, Allan oprette en aftale med mig og fortsatte med at overbevise præsident og vicepræsident i hans selskab, som de nødvendige for at ledsage ham til at se hvordan et andet selskab havde gennemført processen. Allans teori er, “lære af fejlene fra andre, fordi vi ikke har al tid i verden til at gøre dem selv.”
Hver afdeling i virksomheden havde en leder i programmet; et team af 12 personer var samlet for at se på problemerne med traditionelle forslag programmer, årsager og løsninger. Løsningerne, der var baseret på hurtig & Easy Kaizen og samtaler mellem Allan og mig. Allan ville gennemføre en idé system, hvor folk gennemfører deres egne idéer. Det er en skelnen han gør fra et forslag, hvor ideer normalt forelægges et udvalg, der enten overfører det til en afdeling til at gennemgå eller dræber idé. Alle i selskabet var uddannet til programmet nye ideer. Faktisk involveret uddannelse, tilskynde folk til at fremsætte ideer under træningen. Dette resulterede i over 100 idéer fra 104 medarbejdere ved udgangen af uddannelse.
Holdet foretages en effektiv gennemgang. De udviklede spørgsmål og bad deltagerne i programmet samt ikke-deltagere spørgsmål vedrørende programmet. Dette bidraget til at forbedre programmet. Hvad virkelig stod ud til team er at folk ved at bede folk om at gøre deres job lettere, som var det vigtigste fokus i starten af programmet, kommenterede, at de følte sig stærke, lyttet til, som om nogen passet, glade kommer til arbejde osv. Gruppen bemærkede også at de ideer, der kommer var relateret til ikke kun at gøre folks jobs nemmere, men var også relateret til sikkerhed, set-up, 5S og omkostningsbesparelser. Allan kan lide at pege på en sætning, der forklarer dette. Mahatma Gandhi sagde, “tage sig af midlerne og ENDERNE vil tage sig af sig selv”.
Mens du skriver alle du Gotta gøre er stille, ville jeg dele tanker og ideer med Allen. Følgende er en af de gennemførte idéer, som Allan for nylig delte med mig:
FØR FORBEDRING
Bomuld klude anvendes til at rense smøremiddel af maskiner, reservedele og operatører hænder. Arbejdstagere indsamle klude i en brandsikker kan og med jævne mellemrum i løbet af ugen, vil komme til en central placering i anlægget for at regne ud deres klude, én efter én. Én operatør indsendt og havde godkendt en idé at sætte en lille tæller på hans brandsikker kan. Da han var ved at lægge klude i dåsen, skiftet han simpelthen ud hvor mange klude gik i dåsen. Når han gik til at aflevere klude på den centrale beliggenhed, alt han havde at gøre, var dump klude.
Allan læser hurtig & Easy Kaizen bord, hvor idéer er sendt til deling, og læse om counter idé. Han opmuntrede derefter en medarbejder til at tale med ansvarlige for den genbrugsprogram for klude og undersøge, hvorfor det var nødvendigt at tælle klude på alle. Det viser sig, at cirka 15 år før, leverandør af klude var den eneste, der holder styr på rag tæller og der var uoverensstemmelser. En del af løsningen var at have begge parter tælle klude i en kort periode af tid til at afgøre, hvad der foregik. Men optællingen fortsatte derefter.
EFTER FORBEDRING
Alle operatører i planten er blevet bedt om at ophøre med at tælle klude.
EFFEKT
Erhvervsdrivendes job er lettere og fra en idé at lave en driftsleders job lettere ved at føje en tæller til hans kan, selskabet har afdækket over 150 timer om året for at være mere produktive. Nogle mennesker kan være flov over, at sådan en fejlkommunikation ville ske og føle sig utilpas, deling af den. Dog Allan siger, “giver mulighed for at udsætte affaldet uden at pege fingre, høste belønningen og lære af vores fejltagelser, som de eneste sande fejl er dem, som vi ikke lære af”.
Allen fortsætter med at føre sit folk til at finde små forbedringer for at gøre deres arbejde bedre, store forbedringer vil også blive afsløret. For nylig blev han forfremmet til assistenten produktionsleder.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *